Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Miasto to fascynująca przestrzeń pełna dźwięków, kolorów i różnorodnych kształtów. Już dla najmłodszych dzieci może być inspiracją do rozwijania wyobraźni, zdobywania wiedzy i rozumienia otaczającej rzeczywistości. A książka obrazkowa – dzięki swojej formie – jest idealnym narzędziem, by wprowadzić przedszkolaki w świat miejskiej przestrzeni i pomóc im oswoić to, co nowe czy niezrozumiałe.
Mieszkanie w mieście to codzienność wielu rodzin. Już od najwcześniejszych lat dzieci uczą się funkcjonować w przestrzeni pełnej sygnałów ulicznych, tłumu ludzi, pojazdów i różnorodnych budynków. Dla dorosłych są to rzeczy powszednie, ale z punktu widzenia dziecka – mogą być one zarówno fascynujące, jak i przytłaczające.
Rozmowy o mieście pomagają:
Z pomocą przychodzi książka obrazkowa, która – dzięki bogatym i nasyconym detalem ilustracjom – umożliwia wspólne odkrywanie świata miasta w bezpiecznych, edukacyjnych warunkach.
Dzieci do ok. 7. roku życia są przede wszystkim myślicielami konkretno-wyobrażeniowymi. Oznacza to, że najlepiej rozumieją rzeczy, które mogą zobaczyć, dotknąć lub sobie wyobrazić. Książki obrazkowe oraz ilustrowane opowieści doskonale wspierają rozwój takich form poznania.
Wykorzystując ilustracje miast (prawdziwych i fikcyjnych), razem z dziećmi możemy:
Ilustracje często mają formę panoramicznych plansz, z których dziecko „czyta” elementy otaczającego świata, ucząc się jednocześnie jego organizacji przestrzennej.
Dla dziecka miasto to zupełnie inna rzeczywistość niż dla dorosłego. Nie rozumie ono jeszcze w pełni funkcjonowania przestrzeni publicznej, obowiązujących norm społecznych czy kierunków poruszania się. Dlatego książka może stać się narzędziem do wspólnej rozmowy i nazywania miejskich doświadczeń.
Rozmowa na podstawie obrazów umożliwia:
Wielu rodziców i wychowawców zauważa, że nie zawsze łatwo mówić z dziećmi o trudnych sytuacjach, takich jak np. zgubienie się w sklepie czy niemożność znalezienia wyjścia z metra. Książka obrazkowa pozwala dzieciom oswoić potencjalne sytuacje zagrożenia w sposób empatyczny i bezpieczny. Zamiast straszyć lub nakazywać, obrazy i narracja wspierają autorefleksję, a czasem – śmiech i dystans.
Różne typy książek obrazkowych dają różne możliwości pracy z tematem miasta. Warto dobrać odpowiednią formę do potrzeb grupy lub konkretnego dziecka.
Obfitujące w detale ilustracje przedstawiające miejskie przestrzenie — pełne ludzi, pojazdów, sytuacji — pozwalają dziecku aktywne zaangażowanie w obserwację.
Narracyjne książki z bohaterem — dzieckiem mieszkającym lub poruszającym się po mieście — pomagają oswoić codzienność lub sytuacje problemowe (np. przeprowadzka, zgubienie się, silne emocje w przestrzeni miejskiej).
Dzięki utożsamieniu się z bohaterem dzieci łatwiej:
Niektóre książki pokazują tematyczne wglądy w miasto: np. transport miejski, życie zawodowe mieszkańców, różne dzielnice.
Mogą być wykorzystane:
Rozmowę o mieście można wzbogacić działaniami praktycznymi. Oto kilka inspiracji, jak połączyć czytanie z aktywnym uczeniem się:
Kiedy patrzymy na miasto oczami dziecka, dostrzegamy, jak bardzo ta złożona struktura może być pełna przygód, wyzwań i inspiracji. Z pomocą książek obrazkowych dajemy dzieciom nie tylko język do mówienia o otoczeniu, ale też odwagę, by to otoczenie rozumieć i współtworzyć.
Na wczesnym etapie edukacji nie chodzi o naukę trudnych pojęć urbanistycznych, ale o budowanie relacji z przestrzenią: poprzez obserwację, opowieści, poczucie przynależności. Przedszkolak, który zna swoją dzielnicę, wie, jak dojść na plac zabaw i rozumie, jaki znak oznacza przejście dla pieszych, zyskuje pewność siebie i poczucie sprawczości.
A dorosły, który prowadzi dziecko przez miejską przestrzeń z pomocą książki, pokazuje mu, że nawet najbardziej złożony świat można wspólnie zrozumieć, poznając go krok po kroku — obraz po obrazie, ulica po ulicy.
Wykorzystując książkę do rozmów o mieście, warto pamiętać, że dla dorosłego to także okazja do zatrzymania się i spojrzenia na znane miejsca inaczej.
Codzienność przedszkolaka to wyjątkowy czas intensywnego poznawania świata. Książka obrazkowa o mieście staje się tu nie tylko materiałem edukacyjnym, ale przestrzenią do opowieści, bliskości i zabawy. Warto sięgać po nią jak najczęściej – razem tworząc mapę dziecięcego rozumienia miasta.