Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Dla wielu dzieci z dysleksją i trudnościami językowymi czytanie może być frustrującym doświadczeniem. Obrazki i ilustracje w książkach stanowią jednak nieocenione wsparcie – pomagają zrozumieć tekst, rozwijać wyobraźnię i umożliwiają aktywne uczestnictwo w odbiorze treści literackich. Dowiedz się, jak wykorzystywać książki obrazkowe i ilustrowane, by budować pozytywne doświadczenia czytelnicze i wspierać rozwój językowy dzieci z wyzwaniami.
Obrazy są pierwszym językiem dziecka — silniej przemawiają do jego zmysłów niż litery i słowa. Ilustracje w książkach nie tylko przyciągają uwagę, ale przede wszystkim pełnią funkcję wspierającą rozumienie treści.
Dzieci z dysleksją często mają trudność z dekodowaniem słów — to znaczy, że mogą znać litery, ale trudniej im połączyć je w słowa. Obraz w książce pozwala zredukować barierę dekodowania, dając dziecku punkt odniesienia dla treści.
Z kolei dzieci z trudnościami językowymi (na przykład opóźnieniami w rozwoju mowy czy specyficznymi zaburzeniami językowymi) korzystają z ilustracji jako narzędzia wspomagającego ekspresję i odbiór języka. Ilustracje pomagają im rozpoznać działania, emocje oraz zależności między postaciami.
Kiedy obraz i tekst ze sobą współdziałają, dziecko ma szansę:
Obraz aktywizuje wiele obszarów mózgu, wspierając procesy poznawcze także wtedy, gdy język sprawia trudność.
Nie każda książka obrazkowa spełni swoją rolę wspomagającą. Kluczem jest odpowiedni dobór — pod względem formy, świata przedstawionego i struktury opowieści.
Szukając książek dla dzieci z dysleksją i trudnościami językowymi, zwróć uwagę na:
Dla wielu dzieci ważne jest, by historia była bliska ich doświadczeniu: dom, szkoła, relacje rówieśnicze, emocje czy codzienne czynności. Dzięki temu łatwiej im zrozumieć przekaz i zaangażować się emocjonalnie.
Nie trzeba ograniczać się do klasycznego czytania. Czytanie obrazów to proces, w którym nie tyle „czytamy słowa”, ile „odczytujemy znaczenia z ilustracji”.
Oto kilka sprawdzonych sposobów:
Taka forma aktywizuje dziecko, buduje jego pewność siebie i daje realną radość z kontaktu z książką — nawet bez umiejętności płynnego czytania.
W książkach obrazkowych ilustracja nie jest jedynie dodatkiem. To pełnoprawny środek narracji, który często opowiada równoległą lub pogłębioną wersję historii względem tekstu.
Zwłaszcza w przypadku dzieci z trudnościami, ilustrator staje się przewodnikiem po treści:
Książki ilustrowane stają się w ten sposób multisensorycznym doświadczeniem – czymś na pograniczu literatury, sztuki i opowieści wizualnej.
Świetną metodą pracy z dziećmi, które nie przepadają za klasycznym czytaniem, jest zaproszenie ich do tworzenia własnych książek obrazkowych. Nie musi to być nic skomplikowanego — wystarczą kartki, kredki i kilka podstawowych pomysłów.
Oto jak można przeprowadzić takie zajęcia krok po kroku:
Taki sposób pracy nie tylko buduje kompetencje narracyjne, ale też wzmacnia więzi, poczucie sprawczości i pokazuje, że książka to żywe medium – a nie obowiązek.
Rodzic, nauczyciel czy bibliotekarz może pełnić kluczową rolę w rozwijaniu miłości do książek mimo trudności językowych. Ważne jednak, by towarzyszyć, a nie wyręczać.
Pamiętaj, że najważniejsze jest zbudowanie pozytywnych skojarzeń z czytaniem – obrazki to nie oszustwo, tylko narzędzie zrozumienia. A dzieci z trudnościami potrzebują przede wszystkim wiary w swoje możliwości.
Coraz większą popularność zdobywają książki bez żadnego tekstu, tzw. wordless picture books. To pozycje, które w całości opowiadają historię obrazem – nie narzucają słów, a umożliwiają ich odnalezienie.
To doskonałe narzędzie, by pokazać dziecku, że opowieść nie zawsze musi być napisana, a jego głos jest równie ważny.
Zarówno w szkołach, jak i bibliotekach warto promować różnorodność form literackich – od klasycznych picturebooków, przez komiksy, aż po książki graficzne czy nieme opowieści.
Twórcy ilustracji nie tylko ułatwiają dostęp do literatury. Sprawiają, że świat opowieści staje się inkluzywny – dostępny także dla tych, którzy uczą się czytać inaczej. Ilustracja jest językiem uniwersalnym – nie zna błędów ortograficznych ani labiryntów gramatycznych. Za to daje możliwość odkrywania, konstruowania znaczeń i współtworzenia opowieści.
Najważniejsze, co możemy dać dzieciom z dysleksją i trudnościami językowymi, to poczucie, że czytanie jest dla nich. Ilustrowane książki, pełne obrazów mówiących więcej niż tysiąc słów, otwierają przed nimi drzwi do literackiego świata – na ich własnych zasadach.
Czytajmy więc wspólnie — oczami, sercem i wyobraźnią.