Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Obraz ma moc — zwłaszcza wtedy, gdy słowa są zbyt trudne do wypowiedzenia. Picturebooki, czyli książki obrazkowe i ilustrowane, mogą stać się potężnym narzędziem w biblioterapii. Pomagają dzieciom i dorosłym zrozumieć i nazwać emocje, budują więzi oraz pozwalają bezpiecznie przepracować trudne tematy.
Biblioterapia to metoda wsparcia psychicznego i emocjonalnego przez kontakt z literaturą. Tradycyjnie oparta była głównie na tekstowych formach książek, jednak zyskujące na popularności picturebooki wnoszą do niej zupełnie nową jakość.
Picturebooki łączą słowo z ilustracją w nierozerwalny sposób — to nie tylko książki dla dzieci, ale także niezwykle sugestywne nośniki przekazu emocjonalnego, działające na wyobraźnię i wrażliwość odbiorcy. W kontekście biblioterapii pozwalają:
Szczególnie u dzieci, które dopiero uczą się rozpoznawać emocje, picturebooki mogą stać się pierwszym bezpiecznym lustrem trudnych doświadczeń.
Nie bez przyczyny mówi się, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Ilustracje mają moc:
Dla dzieci, które jeszcze uczą się nazywać emocje, a także dla osób z trudnościami językowymi lub komunikacyjnymi (np. dzieci ze spektrum autyzmu czy osoby po traumatycznych doświadczeniach), obrazy stają się fascynującym kluczem do samopoznania.
W biblioterapii często używa się metafory książki jako lustra, okna i drzwi przesuwanych:
Picturebooki doskonale realizują wszystkie te funkcje, ponieważ w sposób subtelny i zarazem bardzo komunikatywny zapraszają do świata emocji — również tych, które trudno nazwać lub zrozumieć.
Picturebooki w biblioterapii poruszają często tematy o dużym ładunku emocjonalnym. Ich siłą jest to, że robią to w sposób symboliczny, estetyczny i dostępny, nie traumatyzując czytelnika. Wśród najczęstszych tematów, które można nimi omawiać, są:
Ilustrowane opowieści pomagają dzieciom oswoić koncepcję śmierci oraz różne formy rozstawania się – z bliską osobą, miejscem, ukochanym zwierzakiem. Narracje obrazkowe pozwalają uniknąć patosu, jednocześnie oddając delikatność i trudny charakter tematu.
Obrazy świetnie oddają napięcie, które trudno wypowiedzieć. Picturebooki mogą ukazywać postać lęku jako stworzenia, cienia lub innej metaforycznej figury, pomagając dziecku zrozumieć i „oswoić potwora”.
Książki ilustrowane często pokazują złość jako emocję naturalną, ucząc jak ją wyrażać w sposób bezpieczny. Przykładowo: barwy czerwieni i dynamika kształtów mogą oddawać „rozszalałą” złość, a potem łagodnie zmieniać się wraz z fabułą — pokazując proces wyciszania.
Dziecko nie zawsze potrafi zrozumieć decyzje dorosłych. Picturebooki z dużą subtelnością obrazują zmieniające się układy rodzinne, pomagając dostrzec, że nowa sytuacja nie oznacza końca więzi ani miłości.
Opowieści ilustracyjne są znakomitym narzędziem do rozmowy o różnorodności, tolerancji i integracji – ukazują bohaterów innych niż większość, ale równie wartościowych, samotnych, często poszukujących przynależności.
Sama lektura picturebooka może mieć działanie kojące, jednak największy efekt biblioterapeutyczny przynosi wtedy, gdy jest świadomie poprowadzona – w relacji między dorosłym a dzieckiem. Oto kilka wskazówek, jak taką lekturę przeprowadzić:
Zachęć dziecko, by samo opowiadało, co widzi. Niech snuje własną interpretację obrazów. Warto zadawać pytania otwarte, np.:
Gdy dziecko opisuje sytuację z książki, spróbuj razem z nim nazwać uczucia, które się pojawiają – strach, wstyd, smutek, frustrację. Możesz przytaczać własne przykłady:
Nie zawsze trzeba omawiać cały picturebook od razu. Czasem jedno zdanie lub obraz staje się początkiem głębokiej rozmowy. Szanuj rytm dziecka. Czasami nie będzie chciało rozmawiać po lekturze – samo wspólne czytanie już stanowi proces.
Po przeczytaniu książki warto zaproponować dziecku coś, co pozwoli przetworzyć emocje w działaniu. Mogą to być:
To nie tylko podtrzymuje zaangażowanie, ale często ujawnia rzeczy, których nie sposób powiedzieć słowami.
Choć picturebooki kojarzą się przede wszystkim z dziećmi, mają ogromny potencjał terapeutyczny również w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Obraz umożliwia komunikację na bardzo pierwotnym poziomie – poza logiką i analizą, co bywa zbawienne w momentach kryzysu.
Sprawdzą się w pracy z osobami:
W środowisku szkolnym, bibliotecznym czy terapeutycznym — picturebooki mogą odgrywać rolę pomostu emocjonalnego w procesie wsparcia i rozwoju.
Wybór odpowiedniej książki obrazkowej do działań biblioterapeutycznych powinien być świadomy i dostosowany do odbiorcy. Warto zwrócić uwagę na:
Dobrze, jeśli książka pozostawia przestrzeń na własną interpretację i nie przedstawia gotowych odpowiedzi – ale zaprasza do rozmowy i emocjonalnego dialogu.
Picturebooki w biblioterapii to nie tylko urocze historyjki dla dzieci. To proste, a zarazem głębokie narzędzia do pracy z emocjami, przybliżające trudne tematy, uczące empatii i pozwalające nazwać to, co wewnętrzne i niewidoczne. Dzięki ilustracjom, które przemawiają często silniej niż słowa, picturebook staje się przestrzenią bezpiecznego spotkania z własnymi uczuciami.
Warto włączyć je do codziennego repertuaru – nie tylko wtedy, gdy dziecko „coś przeżywa”, ale na co dzień, jako sposób na rozmowę, bliskość i rozwijanie kompetencji emocjonalnych. Bo obraz trwa w pamięci dłużej niż słowa, a opowiedziana historia może stać się początkiem realnej zmiany.