Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Obraz jest wart tysiąca słów — a w książkach obrazkowych to właśnie z tej zasady rodzi się cały potencjał twórczy. Ilustracje stają się zaproszeniem do snucia opowieści, rozwijania języka i budowania pomostu między obrazem a słowem. To wspaniała okazja, by bawić się wyobraźnią i wspierać rozwój językowy dzieci — i nie tylko.
Ilustracje w książkach obrazkowych to nie tylko dodatek do tekstu — często to pełnoprawne medium narracyjne, które samo prowadzi historię. Dla dziecka (ale i dorosłego!) obraz staje się punktem wyjścia do licznych interpretacji, domysłów i kreatywnych prób układania własnych ciągów zdarzeń.
Wykorzystywanie ilustracji do tworzenia historii to świetna metoda rozwijająca:
Wybierając książkę ilustracyjną do takich zabaw, warto zwrócić uwagę na te, w których obraz "nie mówi wszystkiego wprost", daje przestrzeń na dopowiedzenia i pozwala domyślić się emocji czy przebiegu zdarzeń.
Jedną z najprostszych i najbardziej wartościowych zabaw z dzieckiem (lub grupą dzieci) jest zwyczajne opowiadanie do ilustracji, czyli snucie historii na podstawie tego, co widzimy na obrazku.
Ta metoda wspomaga narrację logiczną, a także uczy dzieci tego, że każda historia może mieć wiele możliwych wersji. Szczególnie przydatna będzie w pracy bibliotekarzy, nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Opowiadanie do ilustracji to nie tylko szkolenie narracji — to także ćwiczenie języka emocji, opisywanie stanów psychicznych i relacji między postaciami.
Takie działania rozwijają empatię, budują słownik emocjonalny i uczą konstruktywnego wyrażania przeżyć, co jest szczególnie istotne w pracy pedagogicznej i terapeutycznej.
Ilustracje mogą też służyć jako punkty zwrotne lub ramy dla całej opowieści. Nauczyciele i rodzice mogą zaplanować cykl zabaw oparty(np. na serii obrazków z jednej historii), dzięki którym dziecko:
Taka zabawa rozwija zdolności chronologicznego myślenia, a przy okazji ćwiczy umiejętność przechodzenia od obrazu do tekstu — co właśnie stanowi fundament umiejętności czytania obrazkowych książek narracyjnych.
Bardzo wartościowe są również książki obrazkowe bez słów (silent books), które pozwalają całkowicie oprzeć się na przekazie wizualnym. To świetna okazja, by nie podążać za konkretnym tekstem, ale samodzielnie, kreatywnie interpretować sceny.
Tego rodzaju zabawy rozwijają elastyczność językową, pozwalają dzieciom eksperymentować z narracją i głębiej analizować przekaz ilustratorski, ucząc jednocześnie wrażliwości na obraz jako formę komunikacji.
Zarówno w szkole, jak i bibliotece, ilustracje mogą być inspiracją do zabaw grupowych, które integrują dzieci i wzmacniają umiejętności społeczne. Oto kilka pomysłów:
Każde dziecko dopowiada jedno zdanie na podstawie widocznej ilustracji. Tak powstaje wspólna, niespodziewana historia.
Dwoje lub troje dzieci dostaje karty z postaciami z ilustracji. Mają przeprowadzić wymyśloną scenkę. To ćwiczenie rozwija spontaniczność i kompetencje językowe.
Cała grupa tworzy plakat-scenę na podstawie wybranej ilustracji — każde dziecko rysuje lub pisze fragment historii. Potem wspólnie ją opowiadają.
Te działania nie tylko pozwalają dzieciom odkrywać radość z opowiadania historii, ale również uczą współpracy, komunikacji i wyrażania swoich myśli na forum grupy.
Niektóre książki obrazkowe poruszają trudne lub ważne tematy — samotność, migrację, różnice kulturowe czy siłę przyjaźni. W takich przypadkach ilustracja staje się wstępem do rozmowy na ważne społeczne i moralne tematy.
Jak pracować z taką książką?
Tego typu rozmowy uczą dzieci refleksji, otwartości na innych i rozumienia złożoności emocji, a jednocześnie stają się wartością samą w sobie, niezależnie od efektu językowego.
Doskonałym sposobem na pogłębienie relacji między obrazem i słowem jest tworzenie własnych książek obrazkowych. Można je rysować, wyklejać lub nawet wykorzystywać gotowe zdjęcia. Wspólne tworzenie historii – najpierw obrazu, potem słowa – sprzyja:
Warto zaproponować dziecku stworzenie:
Nauczyciele i bibliotekarze mogą wykorzystać te pomysły także podczas warsztatów rodzinnych czy zajęć wspomagających rozwój narracji u dzieci z trudnościami językowymi.
Ilustracje w książkach obrazkowych nie tylko wzbogacają przekaz — one same stanowią źródło ogromnej mocy narracyjnej. Rozwijanie umiejętności opowiadania na ich podstawie to doskonała forma wspólnego spędzania czasu, edukacji i budowania relacji. Bez względu na wiek dziecka i poziom jego rozwoju, zawsze znajdzie się sposób, by poprzez obraz rozbudzać język, emocje i wyobraźnię.
Zachęcajmy więc dzieci (i siebie) do patrzenia uważniej, zadawania pytań, domyślania się i tworzenia — bo każda ilustracja czeka, żeby ktoś opowiedział jej historię.