Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Książki obrazkowe od lat uznawane są za cenne narzędzie wspierające rozwój dziecka. Ale co tak naprawdę kryje się za ich barwnymi ilustracjami i prostą narracją? Coraz więcej badań pokazuje, jak głęboko wpływają one na rozwój wizualny, poznawczy i emocjonalny najmłodszych.
Choć nazwa wydaje się oczywista, warto ją doprecyzować, by móc lepiej zrozumieć, dlaczego mają one takie znaczenie dla rozwoju dziecka.
Książki obrazkowe, zwane też książkami ilustrowanymi, to forma publikacji, w której ilustracja i tekst współtworzą narrację. W przeciwieństwie do tradycyjnych książek, gdzie tekst dominuje, tutaj obraz gra równorzędną, a czasem nawet nadrzędną rolę. Przekaz często odbywa się poprzez skojarzenia, symbolikę i grę wizualnymi szczegółami.
Ciekawostką jest to, że książki obrazkowe można dzielić na różne typy — od najprostszych dla niemowląt, bazujących na kontrastach i kształtach, po bardziej złożone opowieści wizualne, które zachwycają także dorosłych.
Aby zrozumieć, jak książki obrazkowe wpływają na rozwój dziecka, warto najpierw przyjrzeć się temu, jak rozwija się percepcja wzrokowa w pierwszych latach życia.
Wzrok noworodka nie jest jeszcze w pełni wykształcony — dziecko widzi jedynie z bliskiej odległości, preferuje kontrastowe zestawienia (np. czarno-białe) i reaguje przede wszystkim na ruch. W ciągu pierwszego roku życia wzrok dziecka ulega dynamicznej poprawie:
Książki obrazkowe, umiejętnie dobrane do etapu rozwoju, wspierają te procesy na każdym z wymienionych poziomów.
Coraz więcej psychologów, edukatorów i specjalistów ds. rozwoju dziecięcego prowadzi badania nad wpływem książek obrazkowych na rozwój najmłodszych. Wyniki są jednoznaczne: regularny kontakt z książkami ilustrowanymi stymuluje rozwój wizualny, poznawczy, językowy i emocjonalny.
Badania pokazują, że dzieci, którym regularnie czyta się i pokazuje książki obrazkowe, szybciej rozwijają tzw. uwagę selektywną, czyli zdolność do skupienia wzroku na szczególe i ignorowania równie atrakcyjnych bodźców wokół. Ilustracje uczą dzieci analizowania obrazu, wyszukiwania detali i rozumienia złożonych scen.
Dobrze zaprojektowana książka obrazkowa pomaga dziecku zrozumieć ciągłość zdarzeń i konsekwencje działań postaci. Poprzez obserwację ilustracji, maluch uczy się interpretować mimikę, gesty i zmiany w otoczeniu bohatera. To wspiera rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego i przewidywania następstw działań.
Analizowanie treści wizualnych angażuje zarówno lewą, jak i prawą półkulę mózgu — co pozytywnie wpływa na łączność między funkcjami logicznymi a emocjonalnymi. Ilustracje pełne symboli, kolorów i nastrojów pobudzają wyobraźnię, podczas gdy tekst uczy syntezy i logicznego myślenia.
Książki obrazkowe to również doskonałe narzędzie do poznawania świata emocji.
Bohaterowie ilustracji często przeżywają rozmaite emocje: radość, smutek, złość, strach, zdziwienie. Dziecko uczy się je rozpoznawać na podstawie mimiki, kolorystyki i sytuacji przedstawionych w obrazach. To pierwszy krok do rozwijania empatii i rozumienia emocji innych osób.
Dzięki obrazom maluch może "zajrzeć" do świata emocji w kontrolowany, bezpieczny sposób. Może utożsamiać się z bohaterem, razem z nim przeżywać trudne sytuacje i sukcesy, bez ryzyka realnych konsekwencji. To pomaga oswajać emocje i uczy regulować napięcie.
Może wydawać się, że obrazki nie mają nic wspólnego z językiem — przecież to tekst buduje słownictwo. Nic bardziej mylnego!
Badania wykazują, że dzieci chętniej opowiadają o tym, co widzą na ilustracjach niż o suchej treści tekstu. Książka obrazkowa działa jak bodziec do rozmowy: dziecko nazywa kolory, emocje, postaci, opisuje akcję. Każde wskazanie palcem to potencjalne pytanie, a każde pytanie to szansa na rozwój słownika.
Kiedy tekst i ilustracja pracują razem, dziecko szybciej zapamiętuje nowe słowa, ponieważ łączenie informacji wizualnych z werbalnymi uruchamia więcej obszarów mózgu odpowiedzialnych za pamięć. To zjawisko znane jako kodowanie podwójne — i jest skuteczne szczególnie u dzieci w wieku przedszkolnym.
Ilustracja w książce obrazkowej to nie tylko ładne tło. To przemyślane narzędzie dydaktyczne — świadomie zaprojektowane, by wspierać rozwój wzrokowy.
Dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać kolory właśnie dzięki książkom. Ale kolor przekazuje też emocje i nastroje — ciepła paleta kolorystyczna wywołuje poczucie bezpieczeństwa, a mocne kontrasty mogą sygnalizować napięcie lub niepokój.
Dzięki różnorodnym kształtom i kompozycjom strony maluchy rozwijają umiejętność analizowania przestrzeni i proporcji. Książki z prostym układem uczą skupiania wzroku na jednym elemencie, a te bardziej złożone – poszukiwania związku między obrazkami.
Już trzyletnie dzieci potrafią rozumieć, że opowieść płynie z lewej do prawej, od góry do dołu. To bezcenna umiejętność przygotowująca do nauki czytania. Poprzez przewracanie kartek i śledzenie ilustracji maluch uczy się logicznej sekwencji zdarzeń — fundamentu myślenia narracyjnego.
Każdy etap rozwoju dziecka wymaga innego rodzaju bodźców wizualnych. Odpowiedni dobór książek obrazkowych może maksymalnie wykorzystać potencjał dziecka na danym etapie.
Nie sposób przecenić roli dorosłego w korzystaniu z książek obrazkowych. To nie tylko narzędzie rozwoju dziecka, ale również budowania relacji.
Wspólne czytanie tworzy rytuał, daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa. Komentowanie ilustracji, zadawanie pytań, śmianie się razem ze zwrotami akcji — wszystko to tworzy emocjonalną więź, która zostaje na lata. I to właśnie te emocje najczęściej wracają do nas, gdy jako dorośli wspominamy swoje ukochane książki z dzieciństwa.
Coraz częściej książki obrazkowe wykorzystywane są również w terapii rozwojowej i pomocą dydaktyczną w edukacji:
W dobie cyfrowej edukacji, smartfonów i interaktywnych zabawek, książki obrazkowe nadal zachowują swoją wartość. Być może właśnie dlatego, że są proste, konkretne i oparte na ludzkim doświadczeniu narracji wzrokowej. Ich siła tkwi w tym, że nie oferują gotowych odpowiedzi – zapraszają do interpretowania, emocjonalnego zaangażowania, a przede wszystkim wspólnego odkrywania świata na nowo – obraz za obrazem.